Çocuğum hala parmak emiyor diyorsanız?
PROBLEM: PARMAK EMME.
TANIM: Bebeklerde herhangi patolojik bir
etken olmaksızın 3-4 yaşlarına kadar görülen normal bir davranıştır. Nedeni,
bebeğin anne karnında emmeyi öğrenmesi ve sahip olduğu en güçlü reflekslerden
biri olmasıdır. Bebekler parmak emmeyi zamanla genişleterek, oyuncak bebekleri,
battaniye uçlarını ya da çeşitli eşyaları emmeye başlarlar. 3-4 yaşlarından
sonra devam eden parmak emme davranışı takıntılı davranışlar kapsamına girmekte
ve uygun yaklaşım ve tedavi gerektiren bir sorun olarak değerlendirilmektedir.
BELİRTİLERİ:
ü Parmak emmenin başladığı ilk aylar yani
yaşamın ilk yılında bebek her şeyi ağzına alır. Çevreyi keşfe çıkmış olan bir
bebeğin en doğal davranışı emme davranışıdır.
Diş çıkarma döneminde diş etlerinin verdiği rahatsızlık duygusu ile parmak emme davranışı sıklaşabilir. Bu dönem bittikten sonra parmak emme davranışı yerini yeni davranışlara bırakır.
Diş çıkarma döneminde diş etlerinin verdiği rahatsızlık duygusu ile parmak emme davranışı sıklaşabilir. Bu dönem bittikten sonra parmak emme davranışı yerini yeni davranışlara bırakır.
ü 3-4 yaşından sonra da devam eden ve
sıklaşan parmak emme çocuğun parmağının zamanla aşınmasına hassaslaşmasına ve
renginin koyulaşmasına neden olur.
ü Emme dürtüsü uykuya dalarken, acıkınca,
yalnız kalınca ve duygusal yoksunluk durumlarında kendini daha güçlü
hissettirir.
ü Uykuya dalmadan önce emmeye başlar ve
uykuda da devam eder.
ü Sadece emilen parmakta değil diş ve
damak yapısında da bozulmalar oluşabilir.
ü Çeşitli ruhsal sorunlar nedeniyle
psikiyatri kliniğine getirilen çocuklar ile herhangi bir problem tanımlanmayan
çocuklar arasında parmak emme açısından fark bulunmamıştır.
NEDENLER:
ü Yatma zamanı çocuklar için oldukça streslidir.
Bu yüzden parmak emme gibi yatma zamanı alışkanlıkları 2-6 yaş arası çocuklarda
oldukça sık görülür.
ü Çocuğun rahatlık ve güvenlik ihtiyacı
sonucu olarak ortaya çıkabilir. Bebeklik döneminde memeden erken kesilme,
biberon, yalancı meme kullanmama sonucu emme güdüsünün yeterince tatmin
olamamasıyla oluşabilir.
ü 5-6 yaşına geldiği halde parmak emmeye
devam eden çocukların genellikle bebeklik çağlarından itibaren parmak emen
çocuklar olduğu bulunmuş ve bu çocukların farkında olmadan bu harekete yöneldikleri
gözlenmiştir. Parmak emme davranışı çoğunlukla 11-12 yaşlarında kendiliğinden
ortadan kalktığından anne babaların çok fazla endişelenmesine gerek yoktur. Ama
bunu çok sık yapan çocuklarda damak anormallikleri ya da emilen parmakta biçim
bozuklukları oluştuğu için müdahale gerekebilmektedir.
ü Sürekli parmak emme davranışı
psikolojik sorun ve gerginliklerin bir sonucu olarak gelişebilir. Bazı çocuklar
zorlukla karşılaştıkları durumlarda utanma ve sıkılma belirtisi olarak parmak
emmektedirler.
ü Alt ıslatmada olduğu gibi parmak emme
davranışı da anne babanın ayrılması, sevilen birinin hastalanması ya da ölümü,
ani bir korku gibi travmalar çocukta eski dönemlere gerileme ile parmak emmenin
yeniden başlamasına neden olabilir. Bebeklikten sonra da devam eden ya da ileri
yaşlarda tekrar başlayan parmak emme davranışı çocukların kendini güven ve
rahatlık içinde hissetmesi ihtiyacından kaynaklanabilmektedir.
ü Belirsiz bir durumda sıkıldıklarında ya
da yorgun olduklarında çocukların kendilerini yatıştırmak için parmak emdikleri
gözlenmektedir.
ü Kendilerini zorlayan bir durumla
karşılaştıklarında utanma, sıkılma belirtisi olarak ortaya çıkabilir.
ü Kıskançlık korku, kaygı ve yalnızlık
gibi duygusal sorunlar parmak emmeye yol açabilir. Yeni bir kardeşin olmasıyla
parmak emme gibi bebeksi hareketlerle gerileme ve kaybedilen ilgiyi yeniden
kazanma isteği ya da ailedeki huzursuzluk, geçimsizlik sonucu çocuğa yetersiz
ilgi gösterilmesi davranışı başlatabilir.
ü Çok fazla
koruyucu kollayıcı ve çocuğa yaşından küçükmüş gibi muamelede bulunan anne
babaların çocuklarında da bu türlü bir durum görülebilir.
ü Bazı
durumlarda evde canı sıkılan, yapacak ve ilgilenecek bir hobisi olmayan,
genelde yalnız başına kalmak zorunda olan çocuklarda uyarı eksikliğine bağlı bu
tür problemler artabilir veya yerleşebilir.
KULLANILACAK
TEKNİK VE YÖNTEMLER:
Alışkanlığı
Tersine Çevirme Adımları:
Bu
yöntemde takıntılı bir alışkanlığı (tırnak yeme, parmak emme, vb.) kırmak için
adımlar kullanılır. Oldukça basit olmasına rağmen, uygulanabilmesi için çocuğun
en az 6-7 yaşında olması gerekir. Uygulamayı nasıl gerçekleştireceğinize
çocukla birlikte karar vermeli, çocuğunuzun bunu yapmaya istekli olduğundan
emin olmalısınız.
1- Rahatsızlıkların
gözden geçirilmesi: Çocuğunuzla birlikte bu
alışkanlığın yol açtığı güçlükleri sıralayın niçin bundan kurtulmak istiyor?
Hangi durumlarda onun için probleme neden oluyor?
2- Farkındalık
eğitimi-ortaya çıktığı durumları saptama:
Alışkanlığın ne zaman ve hangi durumlarda meydana geldiğini fark etmek, onu
kontrol etmede ilk adımdır. İki tane çizelge hazırlayın. Birine siz, diğerine
çocuğunuz ne zaman ve nerede takıntılı hareketi tekrarladığını işaretleyin. Bir
hafta sonra çizelgelerinizi karşılaştırın.
3- Alternatif tepki:
Bu yöntemde anahtar adım budur. Alışkanlığı durdurmak için çocuğunuzla birlikte
bu hareketi her tekrarladığında yapacağı bir şey üzerinde anlaşın. Bu öyle bir
davranış olmalı ki dakikalarca yapıldığı halde başkalarına garip gelmesin,
çocuğunuzun normal etkinliğini engellemesin ve takıntılı hareketin farkına
varmasını sağlasın.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder